De Hoedenmaker

De droom van een eigen hoedenwinkel werd eind 2010 werkelijkheid voor Dirk-Jan Kortschot en Marcel de Leeuw. Samen hebben ze als doel het stoffige imago wat aan hoeden kleeft weg te poetsen. Dit doen ze mede door een link te leggen tussen industrieel, chique en ambacht. Het werk van de heren is het gemakkelijkst uit te leggen met het woord: herkenbaarheid.

De Hoedenmaker is gestart op 28 november 2010. Na een ontslag bij de Rabobank en beëindigen van een lange relatie was het tijd voor iets totaal anders en gezien Dirk-Jan al jaren hoeden maakte wilde hij zijn eigen winkel starten. In dezelfde periode leerde hij Marcel kennen en samen zijn ze De Hoedenmaker gestart.

Keizersgracht Hoedenmaker Amsterdam

De Hoedenmaker wil hoeden tonen in een omgeving met sfeer, een industriële uitstraling en bovenal moet het vakmanschap spreken. Sinds augustus 2015 is De Hoedenmaker gevestigd aan de Keizersgracht 417 in Amsterdam. Na 5 jaar in het Modekwartier Arnhem te hebben gewoond en gewerkt werd het tijd voor een volgende stap. De winkel is ook de werkplek voor de heren en de hoeden hangen aan de wand voor bezoekers. De klant kan zo goed zien hoe een hoed gemaakt wordt en kan zo beter een advies op maat ontvangen.

Het atelier biedt uitzicht op de grachten van Amsterdam en met hoeden aan de wand, de naald in de hand en het stoom dat nog uit het stoomapparaat komt, heeft de bezoeker heir een bijzonder ambachtelijke beleving. Het pand ademt een rijke traditie, bij binnenkomst ruik je de geur van koffie en komt de klassieke muziek je tegemoet. Er heerst een rustige sfeer, heir wordt gewerkt.

De heren zijn ambitieus en hebben de spelregel dat alles waarvan je droomt mogelijk is. De klant en zijn ideeën is dan ook koning en bij De Hoedenmaker nemen ze hier de tijd voor. “Het kan zomaar zijn dat je voor een pet komt, maar pas na 1,5 uur van inspiratie, praten en koffie de winkel weer uitgaat.” Vooral de ontmoetingen met mensen maakt het zo interessant voor de heren. “Toch kan dit alles alleen als je alles netjes hebt en vooral een goed product aanbiedt dat met zorg wordt vervaardigd en tot in de puntjes wordt afgewerkt.”